Stappenplan reisblog
Kan je goed schrijven, reis je veel en wil je jouw verhalen delen met de wereld? Dan is travel blogger worden misschien wel iets voor jou. Maar hoe word je een reisblogger? Van blog platforms tot Photoshop, van SEO tot networking; met deze tips kan je als beginner meteen aan de slag met jouw reisblog!
- Stap 1: Is dit echt je passie?
- Stap 2: Zoek jouw niche of expertise
- Stap 3: Bouw je eigen brand
- Stap 4: Verzin een catchy blognaam
- Stap 5: Kies een blog platform
- Stap 6: Consistent, correct en creatief
- Stap 7: Double threat: blogger en fotograaf
- Stap 8: Get social op sociale media!
- Stap 9: Trek lezers aan met SEO
- Stap 10: Maak vriendjes met andere travel bloggers
- Stap 11: Investeer!
- Stap 12: Wees een gezellige gast
Stap 1: Is dit echt je passie?
Het duurt lang voor je beroemdheid verwerft als full-time travel blogger. In het begin verdien je dus zeer weinig tot niks. Het is dan ook heel belangrijk dat je iets doet wat je graag doet. Schrijf over iets dat jou interesseert. Anders wordt het allemaal één grote sleur voor jou en dit voelen je lezers ook aan. Wie iets schrijft met passie, kan zijn publiek voor zich winnen.
Hou je niet van reizen, schrijven, fotografie, je eigen baas zijn en vooral heel hard werken voor weinig erkenning, stop dan hier: travel blogger zijn is niks voor jou! Reisblogger zijn betekent niet automatisch gratis op reis mogen. In het begin is het verschrikkelijk moeilijk om door te breken.
Wil je nog altijd travel blogger worden? Zie stap 2!
Stap 2: Zoek jouw niche of expertise
Van citytrips tot roadtrips, van adventure travel tot strandvakanties, van luxueus reizen tot reizen op een budget, noem maar op! Wanneer je blogs draaien rond één focuspunt, wordt jouw travel blog de go-to voor vele lezers omdat jij overkomt als DE expert in die niche!
Vandaag de dag zijn er heel veel succesvolle travel bloggers, daarom kan je je het beste focussen op slechts één onderwerp. Waar ben jij nu echt de expert in? Wat is jouw niche? Zoek dit uit en focus hier op. Dit trekt veel meer lezers aan dan een algemene travel blog. Het geeft je ook de kans je te verdiepen in één onderwerp en over een tijdje ben je een echte expert.
Stap 3: Bouw je eigen brand
Wanneer je je niche hebt gevonden, hou deze aan! Blijf jezelf bij al je online channels en marketing. Blijf bij één imago en behoud overal dezelfde stijl. Je sociale media, blog content, logo, blognaam, website design... moeten een reflectie zijn van jouw missie en visie. Je bent als het ware een ‘brand’, net zoals CheapTickets een brand is. Succesvol personal branding zorgt voor erkenning; lezers gaan naar jou op zoek als ze iets willen weten over jouw niche en zo heb je een consistente stroom aan lezers!
Schrijf ook vanuit je eigen perspectief, want jij bent het unieke aspect van je blog! Jij bent de reden waarom mensen blijven terugkomen naar je blog! Doe ook niet ‘fake’ en alsof je leven perfect is, toon de ‘real you’! Mensen gaan zich veel meer aangetrokken voelen tot je leesmateriaal op die manier.
Stap 4: Verzin een catchy blog naam
Dit ligt niet altijd op het puntje van je tong! En hierover mag je zeker niet overhaast beslissen. Je blognaam is hoe mensen jou gaan onthouden. Kies dus iets dat past bij je gekozen niche, je brand en de missie van je travel blog. Kies iets uniek en probeer jaartallen, data of nummers te vermijden!
Probeer ook iets catchy te zoeken dat mensen blijven herinneren! Verder, moet je ook rekening houden met het aantal karakters, want sommige sociale media hebben een karakter limiet. Kies dus iets korts of iets dat je kan afkorten. Tot slot, achterhaal je het beste even of je blognaam al bestaat, hier hebben we een handige tool voor.
Stap 5: Kies een blog platform
Je kan ofwel kiezen voor een gratis platform of een self-hosted blog. Wat is dat laatste nu weer? Als je je blog zelf host dan wil dat zeggen dat je betaalt voor een plekje op het internet waar je je posts publiceert. Je bent dan eigenaar van je eigen blog en je hebt eigen zeggenschap. Het alternatief is een blog maken op een gratis aangeboden platform, maar daar heb je een beperkte keuze, weinig controle en vaak de naam van het platform in je website-url.
De meeste professionele bloggers raden toch wel een self-hosted blog aan. Het duurt wel langer voor je alles onder de knie hebt, maar je bent je eigen baas. Verder, biedt het meer mogelijkheden voor SEO en personalisatie. Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, vrij vertaald zoekmachine optimalisatie, en is kort samengevat alle activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals google.
Self hosting blog platforms: Wordpress.org, Ghost, Joomla en Drupal
Free platforms: Wix, Wordpress.com, Weebly en Blogger
Stap 6: Je content is consistent, correct en creatief
Wil je serieus genomen worden als travel expert? Dan mag je echt niet afkomen met een dt-fout of een andere grammatica error. Je hoeft geen spellingkampioen te zijn, maar lees je blog toch altijd even na. Verder is consistent posten echt een must. Elke dag posten hoeft zeker niet, maar probeer het wel wekelijks en zoveel mogelijk op hetzelfde moment. Op die manier weten je lezers automatisch wanneer je nieuwe blog uitkomt!
Naast correct en consistent zijn, is een succesvol blogger vooral gekend om zijn high quality creatieve content! Schrijf je blog niet snel snel voor één of andere deadline, maar geef het je alles iedere keer weer! Je harde werk wordt beloond, want hoe meer hoogstaande content, hoe meer lezers je zult aantrekken. Naast creatieve content, focus je ook best op wat je publiek graag wilt weten en nuttig vindt. Welke frequente vragen stellen ze online? Onderzoek dit en ‘give the audience what they want’!
Stap 7: Double threat: blogger en fotograaf
Travel blogs gaan vaak samen met fotografie; je lezers willen meereizen met jou en al die prachtige plaatsen ook bewonderen door jouw lens! Fletse foto’s zijn dus not done! Ten eerste, zorg voor een goede camera en volg een paar online fotografie lessen. Ten tweede, leer werken met Photoshop! Soms trek je een mindere foto door het slechte weer of staan er mensen in de weg, dan is het best wel handig dat je dit kan oplossen met Photoshop. Tot slot, als je nu vergeten bent een foto te maken of een heel slechte fotograaf bent, dan zijn er ook sites zoals Getty Images, Flickr of Unsplash die vele mooie plaatjes in de aanbieding hebben.
Hier heb je alvast een Photoshop tutorial voor beginners. Wil je meer leren? Dan is een Photoshop cursus van Udemy wel een aanrader!
Stap 8: Get social op sociale media
Door je blogs te promoten op verschillende social media platforms, krijg je niet enkel meer verkeer op je blog site, het is ook een manier om verschillende publieken te bereiken. Pas wel op dat je niet al je content blindelings kopieert op alle sociale media, maar pas je aan aan het platform en het daarbij horende publiek. Gebruik sociale media niet enkel en alleen voor je blogs te posten, maar wees interactief met je lezers! Reageer op hun comments, beantwoord chat berichten, deel content van andere accounts etc.
Nog een tip: naast sociale media, laat je lezers zich abonneren op een nieuwsbrief!
Een mailing list van je lezers in handen hebben is goud waard. Het bewijst dat je hun vertrouwen gewonnen hebt en je kan hen direct contacteren met de laatste nieuwtjes!
Stap 9: Trek lezers aan met SEO
Je kan de beste blognaam hebben, de meest creatieve content posten en de knapste foto’s ooit maken… Dit kan nog altijd niet genoeg zijn om lezers aan te trekken! Ze moeten je eerst zien te vinden… Hier helpt SEO enorm.
Je kent het SEO principe al: hoe hoger je webpagina in de zoekresultaten, hoe meer kans op bezoekers. Er zijn zoveel SEO technieken, maar een belangrijke en makkelijke techniek is die van de 'keywords'.
Keywords of populaire zoektermen gebruik je best overal: in de url, titel, tussentitels, meta description, eerste paragraaf, alt tag van je foto’s en wel zeker 5 x in de rest van je blog. Hoe vind je die keywords? Onder andere Google biedt veel gratis SEO tools die je hierbij helpen zoals Google Trends, Google Search Console en Google Ads Keyword Planner, maar je kan zelf ook zoeken in travel communities op sociale media of bij ‘mensen vragen/zochten ook’ en 'zoekopdrachten gerelateerd aan' bij Google zoekresultaten.
Meer over SEO in de SEO bijbel van Moz.com
Stap 10: Maak vrienden met andere travel bloggers
Hoe leer je influencers kennen? Vaak via andere influencers. Iedereen is vrienden met iedereen en dit zorgt voor meer ‘exposure’. Hetzelfde bij travel bloggers en de travel blogging community. Online networking is easy: maak deel uit van Facebook groepen, post af en toe interessante content erin, contacteer andere travel bloggers, doe collabs met andere travel bloggers, doe een shout-out naar andere travel bloggers… You will catch their eye! Offline networking doe je door naar travel events te gaan en jezelf te verkopen. Travel conferences zijn erg populair zoals TravelCon, World Travel Market en ITB Berlin.
Networking helpt voor elk bedrijf en dus ook voor travel blogging. Door contacten te leggen binnen en buiten de travel blog industrie, creëer je stilaan naamsbekendheid. Het brengt ook meer geld in het laatje, want dankzij succesvol networking, krijg je allerlei zaken aangeboden: product endorsements, gastblog features, social media influencer projecten etc. Pas wel op! Blijf trouw aan je brand en werk niet voor bedrijven of steun geen producten waar je zelf niet achter staat.
Stap 11: Investeer!
Wie full-time travel blogger wilt zijn, moet eerst geld laten rollen, vooraleer er geld binnenstroomt. Je bent eigenlijk de CEO van je eigen bedrijfje. Naast CEO, neem je als travel blogger ook nog eens de rol aan van schrijver, fotograaf, graphic designer, marketeer, boekhouder en veel meer! Je beseft zelf ook wel dat je dit niet alleen kan blijven doen, zeker als je blog groter en groter wordt. Focus op waar jij sterk in bent en laat de rest over aan experts!
Naast enkele mensen in dienst nemen, kan je ook investeren in je eigen lifelong learning process! Leer de nieuwste do’s en don’ts over blogging door enkele online cursussen te volgen, leer foto’s maken met een fotografie cursus, volg online photoshop tutorials enzovoort!
Verder kan je ook investeren in advertising op Google, sociale media, andere blogs… Think about it: hoe vaak heb je zelf al niet op betaalde reclame geklikt?
Slim investeren werpt later zijn vruchten af!
Stap 12: Wees een gezellige gast
Tot slot, om in het begin naamsbekendheid te verwerven en hier en daar een centje bij te verdienen, schrijf je het beste enkele gastblogs voor welbekende brands. Zo breng je stilaan lezers van al die kanalen naar jouw travel blog! Naast naamsbekendheid, geeft dit je ook meer geloofwaardigheid als een expert. Mag jij nu bijvoorbeeld een blog schrijven voor ons, CheapTickets, dan beschouwen onze lezers jou als een betrouwbare bron en succesvolle travel blogger. Schrijf nu niet een gastblog voor iedere populaire website, blijf trouw aan je brand en jezelf!
Een populaire gastblogger van CheapTickets is WhatAboutHer. Zij heeft haar eigen travel blog, maar schrijft af en toe ook eens blogs voor ons. Ontdek ze in onze spotlight!
Wil je eerst nog wat meer reizen voordat je aan een travel blog begint? Bekijk dan onze vluchten.