Vlucht vertraagd: Waar heb je recht op?
Balen! Je vlucht is vertraagd, wat nu? In sommige gevallen heb je als passagier recht op compensatie bij vluchtvertraging. Hoe werkt zo'n vergoeding? Lees snel verder!
- Vergoeding bij een vertraagde vlucht
- Hoe hoog is een vergoeding bij vluchtvertraging?
- Wanneer heb je recht op vergoeding bij vertraagde vlucht?
- Hoe vraag je geld terug bij vertraging van je vlucht?
- Vlucht vertraagd door overmacht/buitengewone omstandigheden
- Wat is recht op verzorging?
- Vertraagde vlucht met overstap
Vergoeding bij een geannuleerde of vertraagde vlucht
Als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is, heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding. De totale vertraging moet dan meer zijn dan 3 uur. Dit geldt voornamelijk voor reizen binnen de EU of van luchtvaartmaatschappijen die in de EU gevestigd zijn. Deze vluchten vallen onder de EU Verordening EG 261/2004 (binnen de EU) en het Verdrag van Montreal (internationale regels). Buiten de EU kunnen per land andere regels gelden. Ook heb je al passagier recht op verzorging.
Hoe hoog is een vergoeding bij vluchtvertraging?
Een compensatie bij een vertraagde vlucht ligt meestal tussen de €125 en €600 per passagier. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vluchten in jouw reisschema. Hieronder vind je een indicatie van de hoogte van een vergoeding.
De vergoeding wordt de helft minder (dus minimaal €125) als de airline je op een passende, alternatieve vlucht kan zetten. Hierbij geldt dat je niet meer dan 3 uur later dan oorspronkelijk aan mag komen op je eindbestemming.Wanneer heb je recht op vergoeding bij vertraagde vlucht?
Om aanspraak te kunnen maken op een compensatie bij vluchtvertraging, moet jouw reis aan een aantal eisen voldoen:
- Je moet vliegen met een airline die in de EU gevestigd is
- Je moet vertrekken vanaf een luchthaven in de EU
- OF: je moet terugvliegen naar een land in de EU met een airline die in de EU gevestigd is
- Er is bij de vertraging geen sprake van overmacht of buitengewone omstandigheden
- De vertraging moet bij aankomst op je reisbestemming meer zijn dan 3 uur
Bij een geannuleerde vlucht is de airline verplicht je om te boeken naar een alternatieve vlucht. Als je hier niet tevreden mee bent, heb je in veel gevallen het recht om te weigeren en de prijs van je ticket terug te krijgen. Of je hierbij compensatie kunt aanvragen hangt af van hoe lang voor vertrek dat de airline je geïnformeerd heeft (is dit 2 weken voor vertrek? Dan heb je geen recht).
Heb je meer dan 5 uur vertraging en voldoet je vlucht aan de eisen van hierboven? Dan mag je ervoor kiezen om niet meer verder te reizen. Je krijgt dan sowieso de waarde van je ticket en er moet een vlucht naar je vertrekluchthaven geregeld worden door de luchtvaartmaatschappij.
Hoe vraag je geld terug bij vertraging van je vlucht?
Er zijn verschillende manieren om compensatie aan te vragen bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. Er wordt aangeraden om gebruik te maken van een derde partij, omdat deze veel ervaring hebben met dit soort claims. Een voorbeeld van zo'n partij is AirHelp. Er zijn twee manieren om de hulp in te schakelen van AirHelp:
- Achteraf: Als jouw vlucht vertraagd is, kun je een claim indienen. Je betaalt dan 35% commissie over het bedrag dat je ontvangt van de airline, maar alleen als je aanvraag lukt. Bij een niet vervulde aanvraag betaal je helemaal niks.
- Vooraf: Tijdens het boeken op CheapTickets.nl kun je op de Extra's pagina vluchtvertragingscompensatie vooraf aanvragen. In dit geval betaal je een bedrag (dat kan verschillen op basis van de lengte van je vlucht). In het geval van een geannuleerde, overboekte of vertraagde vlucht krijg je een e-mail waarmee je gemakkelijk jouw claim kunt indienen. Je betaalt dan geen commissie als je compensatie ontvangt.
Om het aanvragen van een vergoeding makkelijker te maken, zijn er verschillende dingen die je zelf kunt doen:
- Vraag het personeel om een zwart-op-wit verklaring van de reden dat jouw vlucht vertraagd is. Dit kan helpen bij de aanvraag die je later gaat doen
- Neem geen vliegvouchers aan als je deze niet toereikend vindt als compensatie. Het kan zijn dat je anders geen recht meer hebt op een vergoeding achteraf (die heb je dan immers al gehad)
- Zorg dat je alle bonnetjes bewaart, want deze kosten kun je ook terugvragen
Vlucht vertraagd door overmacht/buitengewone omstandigheden
Overmacht of buitengewone omstandigheden bij vluchtvertraging kunnen zijn:
- Slechte weersomstandigheden
- Natuurstormen of -rampen (sneeuwstorm, tornado, orkaan, tsunami, vulkaanuitbarsting of aswolken als gevolg daarvan)
- Terroristische aanslagen of politieke onrust
- Onaangekondigde stakingen of stakingen van personeel op de luchthaven dat niet bij de airline behoort
- Overige veiligheidsrisico's die niet door nalatigheid van de airline zijn veroorzaakt
Indien er sprake is van overmacht bij jouw vertraagde vlucht, hoeft de airline geen vergoeding of de ticketprijs te betalen. Wel proberen zij je vaak zo goed mogelijk op een vervangende vlucht te zetten van henzelf of een airline waarmee zij samenwerken.
Wat valt er niet onder overmacht?
- Technische mankementen aan het materieel van de airline (in veel gevallen)
- Overboeking door de airline
- Vlucht gemist door de schuld van de passagier
Wat is recht op verzorging?
Als passagier heb je bij een geannuleerde of lang vertraagde vlucht recht op verzorging. In de praktijk betekent dat het ontvangen van maaltijden en drinken of een compensatie hiervoor en eventueel hotelaccommodatie als er een nacht tussen de vluchten zit en vervoer naar het hotel. Als je dringend andere zaken nodig hebt door de vertraging, zoals geld voor een telefoongesprek, internetverbinding en dergelijke, dan kun je hierom vragen bij het personeel van de airline. Bewaar voor de zekerheid alle bonnetjes van wat je aanschaft!
Vertraagde vlucht met overstap
Één vlucht vertraagd is natuurlijk vervelend, maar als je daardoor je tweede vlucht mist baal je nog meer! Bij vertraging of annulering wordt vaak gekeken naar je hele reisschema. In sommige gevallen kun je dus ook voor de gemiste aansluitende vlucht een compensatie of vergoeding aanvragen. Daar hangen wel wat voorwaarden aan:
- De reden dat je de aansluitende vlucht gemist hebt, moet de vertraagde eerste vlucht zijn (en hier mag geen sprake zijn van overmacht/buitengewone omstandigheden)
- Alle vluchten van je reis moeten in één keer geboekt zijn
- De totale vertraging bij aankomst op je eindbestemming moet meer zijn dan 3 uur
- De overstap vindt plaats binnen de EU. Bij een overstap in landen buiten de EU heb je geen of minder rechten op vergoeding van je aansluitende vlucht (dus wel voor de eerste vlucht met vertrek uit de EU).
Een vergoeding voor een aansluitende vlucht is erg afhankelijk van jouw vluchtschema, dus het is goed om dit te bekijken met de organisatie waarbij je compensatie aanvraagt.
Een vertraagde of geannuleerde vlucht is natuurlijk heel vervelend, maar nu weet je alvast waar je recht op hebt (al hopen we dat je dit blog nooit nodig zal hebben!). Goede reis gewenst!