Oplichtingspraktijken op reis (Deel 2)
Als je weet hebt van welke oplichtingsprakijken er allemaal gebeuren, ben je misschien voorbereid als ze jou dreigen te overkomen! In Oplichtingspraktijken op reis: Deel 1 bespraken we de meest voorkomende oplichtingspraktijken. Jullie deelden daarna op Facebook massaal jullie ervaringen. We besloten om ook deze verhalen te bundelen en weer te delen. Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor 2!
Kraslot met "hoofdprijs" - Wilma in Rhodos
"We kregen een kraslot aangeboden van een hele vriendelijke Nederlander die daar stond om het eiland te promoten, omdat al de all-in gasten niets uitgeven op het eiland, blabla...iedereen kent dit verhaal wel. We werden aangespoord meteen ons biljet te krassen. Ik had geen prijs, mijn man natuurlijk de hoofdprijs... Of we maar gelijk mee wilde komen - de taxi werd wel geregeld! We hadden een geweldige vakantie gewonnen met alles erop en eraan. We roken onraad en bedankten vriendelijk voor het aanbod.
'Maar dat laat u toch niet schieten?'
Toen we zeiden van wel, moesten we wel ons kraslot teruggeven..."
Opgelicht door taxichauffeur - Sabina in Panama
"We hadden in Zuid-Amerika geen WiFi dus konden geen officiële taxidienst zoeken. We hielden dus de eerste de beste taxi aan. Ik sprak een prijs af - onderhandelen was niet eens nodig, chauffeur was meteen akkoord. Onderweg deed de chauffeur ineens heeeeeel gezellig: hij zette de muziek luider en begon mee te zingen en spoorde ons ook aan (zit je daar met je jetlag...). Ongeveer 2 minuten voor wij bij ons hotel aankwamen vroeg hij het geld (voor het stoplicht) dus ik dacht oké, ben ik daar vanaf en kan ik zo meteen de auto uitstappen. Ik gaf hem 20 dollar (rit kostte iets van 13 dollar).
Na een paar seconden gaf hij een 1 dollar biljet terug en zei dat ik het verkeerde biljet had gegeven. Ik had het niet in de gaten en gaf hem weer 20 dollar. Eenmaal uitgestapt en in mijn hotelkamer begon het te dagen... Daarna áltijd hardop gezegd “here is 20 dollar” of een ezelsoor aan het biljet gemaakt of gewoon na het uitstappen betaald."
Iemand de weg kwijt? Let op je spullen - Mariëtte in Berlijn
"In Berlijn zat ik in de Burger King aan Alexanderplatz toen er een meisje aankwam die de weg vroeg. Ze legden de kaart van Berlijn op tafel en na een minuutje had ze alle info en ging ze weer weg. Nog een halve minuut later had ik door dat mijn telefoon weg was,
die had ik blijkbaar op tafel neergelegd. Ik ben gelijk Alexanderplatz opgelopen, maar het was zo druk dat ik haar niet meer kon vinden. Mijn telefoon was nog geen week oud, ik ben sinds die dag wel wat voorzichtiger met waar ik mijn telefoon neerleg! Ik heb gelukkig een
doorlopende reisverzekering, dus nadat ik aangifte hebt gedaan, heb ik gelijk het bedrag vergoed gekregen."
Pas op met nepvogelpoep - Tony in Barcelona
"In Barcelona merkten we plots dat we ondergepoept waren door de vele vogels daar. We deden dus onze rugzakken op de grond en enkele 'vriendelijke' heren gaven ons zakdoekjes om de viezigheid af te vegen. Opeens kwam een oplettende hotelmanager schreeuwend op ons afgelopen. Bleek dat het nepvogeluitwerpselen waren, die de heren op onze rugzakken spoten in de hoop ons te kunnen bestelen. Gelukkig was er deze hotelmanager! We mochten ons in het hotel schoonmaken."
Dubbele taxi-chauffeur geboekt? Sofie in Málaga
"Voor mijn vakantie had ik het hotel op voorhand al gevraagd of ze een taxi konden sturen om me op te pikken op de luchthaven. Toen ik aankwam op de luchthaven, stonden er ineens twee taxi-chauffeurs met mijn naam op hun bordje. Ik dacht dat het hotel per ongeluk 2 chauffeurs had gestuurd dus ging zonder argwaan met één van hen mee. Bij het hotel aangekomen rekende hij bijna het dubbel van de normale prijs. Toen ik mijn beklag ging doen bij de receptie, bleek dat ik opgelicht was. De oplichter had gewoon het bordje van de officiële taxi-chauffeur gekopieerd in de hoop dat dit zou gebeuren. Sindsdien vraag ik altijd het telefoonnummer en ID-bewijs van de chauffeur."
Hopelijk kunnen deze verhalen voorkomen dat jou hetzelfde overkomt op reis! Boek met een gerust hart je vliegtickets. Heb jij nog tips? We horen ze graag!
Claudia
Als Content Manager bij CheapTickets.nl kriebelt het bij mij elke dag om weer een volgende reis te plannen. Mijn lievelingsland is Italië (hello pasta en gelato), mijn bucketlist bevat o.a. Amerika en Australië. Mijn fijnste vakantie tot nu toe was met vrienden in Bulgarije.