Staking: wat te doen
Een vliegreis verloopt niet altijd even soepel. Een vertraagde of geannuleerde vlucht, het kan allemaal gebeuren. Lees in deze blog waar jij recht op hebt bij een staking.
Spring meteen door naar:
1. Recht op verzorging
Wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is door een staking heb je verschillende rechten. Bij een langdurige vertraging bijvoorbeeld heb je recht op verzorging zoals een hapje en een drankje en zelfs een hotelaccommodatie als dat nodig is. Ook het vervoer naar de accommodatie zou door de luchtvaartmaatschappij geregeld moeten worden. Om te bepalen of je recht hebt op verzorging wordt er gekeken naar de afstand van je vlucht en de duur van de vertraging.
2. Vlucht geannuleerd door staking
Is je vlucht compleet geannuleerd door een staking? Dan heb je recht op een nieuwe vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet je dan de eerst mogelijke vlucht aanbieden. Ook kan je er voor kiezen om de vlucht te weigeren. In dat geval moet je luchtvaartmaatschappij je ticket terug betalen. Daarnaast heb je bij annulering van je vlucht recht op:
- Verzorging (eten en drinken, maar ook een slaapplaats)
- Vervoer tussen de luchthaven en de alternatieve slaapplaats
3. Wie staken er?
Staking door derden
In de meeste gevallen is er sprake van een staking door derden. In deze gevallen heeft u geen recht op vergoeding. Hier is namelijk sprake van een buitengewone omstandigheid, omdat de luchtvaartmaatschappij zelf niet verantwoordelijk is voor de vertraging of annulering van jouw vlucht. In de volgende gevallen heb je geen recht op compensatie:
- Staking van de douane
- Staking door luchtverkeersleiding
- Staking van medewerkers van de luchthaven
- Staking door bagageafhandelaars
Staking door eigen personeel
Wanneer het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij heeft aangekondigd om te gaan staken heb je wel recht op een vergoeding. Als reiziger heb je afhankelijk van de afstand recht op compensatie tot €600 per persoon als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is.
4. Extra gemaakte kosten
Wanneer je vlucht vertraagd is, is de kans groot dat je extra kosten gaat maken die je anders niet gemaakt zou hebben. Om die reden is het de bedoeling dat de luchtvaartmaatschappij je na twee uur vertraging verzorging bied. Toch wordt dit in veel gevallen niet gedaan en moeten passagiers voor zichzelf zorgen. Noodzakelijke dingen kopen is toegestaan, mits je het bonnetje daarvan goed bewaard. Achteraf kun je de kosten terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij en daarbij dienen de bonnen als bewijs.
Nu weet je waar je recht op hebt bij eens staking en kan je onbezorgd op reis. Wees dus niet bang om die verre reis te boeken!